Sähköliitto antoi työtaisteluvaroituksen Teknologiateollisuudelle

17.10.2017

Sähköliitto antoi työtaisteluvaroituksen Teknologiateollisuudelle

17.10.2017

Sähköliiton hallitus päätti kokouksessaan 17.10.2017 jättää työtaisteluvaroituksen Teknologiateollisuus ry:lle. Työnantajaliitto Teknologiateollisuus ei ole Sähköliiton toistuvista neuvottelupyynnöistä huolimatta suostunut neuvottelemaan tai ylipäätään ilmoittamaan, aikooko se neuvotella Sähköliiton kanssa Teknologiateollisuuden sähköalan työntekijöiden yleissitovan työehtosopimuksen jatkamisesta. Voimassa oleva työehtosopimus päättyy 31.10.2017.

Sähköliitto odotti Teknologiateollisuus ry:ltä vastausta 17.10. kello 16.00 mennessä neuvottelujen käynnistämisestä kyseisestä työehtosopimuksesta. Työnantajaliitto ei vastannut Sähköliiton neuvottelupyyntöön. Tämän perusteella Sähköliitto on pakotettu katsomaan, ettei Teknologiateollisuus aio käydä neuvotteluja työehtosopimuksesta Sähköliiton kanssa. Näin ollen teollisuudessa työskentelevät Sähköliiton jäsenet ovat sopimuksettomassa tilassa 1.11.2017 alkaen.

Sähköliitto on neuvotellut teollisuudessa työskenteleville jäsenilleen oman työehtosopimuksen jo 50 vuoden ajan. Liitto pitää Teknologiateollisuuden poikkeuksellista toimintaa hyvien työmarkkinatapojen vastaisena ja katsoo sen vaarantavan teollisuuden yritysten toiminnan.

Työehtosopimuksen puolustamista koskeva työtaistelu alkaa keskiviikkona 1.11.2017 kello 6.00 ja päättyy keskiviikkona 8.11.2017 kello 6.00. Työtaistelu-uhka koskee noin tuhatta sähköliittolaista, jotka työskentelevät seuraavissa, Suomen viennin kannalta merkittävissä yrityksissä: Arctech Helsinki Shipyard Oy, Boliden Harjavalta Oy, Boliden Kokkola Oy, Caverion Suomi Oy, Konecranes Oyj, Konecranes Finland Oy, Konecranes Global Oy, KONE Hissit Oy, Meyer Turku Oy, Otis Oy, Outokumpu Chrome Oy, Outokumpu Stainless Oy, Ovako Imatra Oy Ab, Pyhäsalmi Mine Oy, Schindler Oy, SSAB Europe Oy ja Valmet Automotive Oy.

Sähköliitto ilmoittaa samalla koko Teknologiateollisuuden sopimusalaa koskevasta ylityökiellosta, joka alkaa 1.11.2017 klo 6.00.

Sähköliiton teollisuudessa työskentelevät jäsenet ovat laajalti ilmaisseet tahtonsa puolustaa omaa työehtosopimustaan. Sähköliiton hallitus on jo aiemmin päättänyt, että liitto on valmis puolustamaan sopimusoikeuksiaan tarvittaessa koko liiton voimalla.

Lisätietoja:

Sauli Väntti, puheenjohtaja, puh. 050 528 7044